Maleisie: theeplantages, Dutch Square en NEMO!! ;) - Reisverslag uit Johor Bahru, Maleisië van David en Ilse - WaarBenJij.nu Maleisie: theeplantages, Dutch Square en NEMO!! ;) - Reisverslag uit Johor Bahru, Maleisië van David en Ilse - WaarBenJij.nu

Maleisie: theeplantages, Dutch Square en NEMO!! ;)

Blijf op de hoogte en volg David en Ilse

12 September 2014 | Maleisië, Johor Bahru

Ons avontuur in Maleisie begon goed, de grens oversteken was een makkie! Wel werden we door een inwoner uit Maleisie gewaarschuwd dat er een zwarte truck rondrijdt (de Black Maria genoemd) die zomaar mensen van de straten mag plukken en ze mag vasthouden zonder geldige reden voor 2 weken... Hmm.. Dit was wel een beetje apart! Gelukkig hebben we dat ding de hele reis niet gezien. Maleisie is het eerste land van onze reis waar de meerderheid van de bevolking moslim is. Toch is het minder conservatief dan we hadden verwacht, want burka's zien we maar zelden en vrouwen lopen regelmatig rond in rokken/korte broeken. We worden wel 5 keer per dag toegezongen vanaf de moskees dat het tijd is voor het gebed. Dit is niet een simpele omroep van een zin of 2, maar het gaat minuten door. Maleisie is moderner dan de voorgaande landen, wat zich uit in een betere infrastructuur, veel westerse bedrijven en over het algemeen (helaas voor ons) iets hogere prijzen.

De eerste bestemming was Georgetown, een stad in het noordwesten van het land op het eiland Penang. Voormalig was dit een Britse havenplaats gesticht door Francis Light (Britse Oost Indische Compagnie) tijdens de koloniale tijd. Er zijn nog vele koloniale gebouwen uit dit tijdperk aanwezig. Een guesthouse was zo gevonden. We hebben een mooie kamer zonder ramen, maar wel een bed, tv en een kastje bemachtigd! De voorzieningen delen we met de rest van het huis. Het werd ons snel duidelijk dat we hier veel minder waar krijgen voor ons geld en dat het minimum bedrag standaard hoger ligt. Maar, het blijft prima te doen! Georgetown zit vol met verstopte 'street art'. Erg grappig om te zoeken en te bewonderen. Zo staat er naast de koffie bar een stoel met op de muur een jongetje getekend die op de stoel lijkt te staan en zich uitstrekt om een beker koffie van boven te pakken. De musea waren allen de moeite waard, zeer mooi opgezet en met airco! (Joepie!) Ook hadden ze nog oude 'clan' huizen in Chinese stijl. Dit waren oude huizen die onaangeraakt zijn gebleven, qua inrichting. Het alleroudste gebouw was een soort tempel die speciaal gebouwd is om voorouders te eren. Bizar, maar indrukwekkend gezien de mooie details. De grote winkelcentra waren overigens ook een opluchting, gezien we daar aan de warmte konden ontsnappen (Airco!!). Het straateten is hier erg beroemd, je vindt dan ook op elke hoek wel een straattentje met lekker eten. Er leven hier ook veel Indiers in Little India, waar je ook erg lekker kan eten: naan brood en echte chicken Tandoori! Een keer wat anders dan Knorr.

Na het warme Penang zijn we de koele bergen ingevlucht naar de Cameron Highlands. Dit gebied is vernoemd naar Sir William Cameron, die in 1885 de bergen heeft ontdekt. De gemiddelde temperatuur ligt hier overdag zelden hoger dan 25 graden en 's nachts zakt de temperatuur zelfs tot 9 graden! Heerlijk voor David, maar Ilse zat zelfs met meerdere lagen aan in bed te rillen van de kou. We hebben hier twee volle wandeldagen gepland, waarbij we de mooiste plekjes meepakten. Het allermooiste is het uitzicht over de theeplantages. Schitterend! Een bergachtig landschap vol met theeplantjes (zie foto's). De eerste theeplantage die zich vestigde in de Cameron Highlands, was 'Boh'. Hier hebben we een kijkje in de fabriek genomen en lekker thee gedronken met wat lekkers. Hierna zijn we verder de berg op gelopen naar het mossige bos (Mossy Forest). Hier konden we via een pad de bomen bewonderen die begroeid waren met mos. Na het uitgezette pad kon je nog verder lopen om een vleesetende plant te zien. Dit pad bleek moeilijker begaanbaar dan verwacht. We zijn over bomen heen geklommen, gesprongen en onder bomen door geploeterd om de betreffende planten te spotten. Uiteraard zijn we er meerdere malen voorbij gelopen, waardoor we al verder de jungle in raakten. Uiteindelijk hebben we toch het plantje gevonden (Ilse had het gevonden, David was al 100 meter verderop aan het zoeken). Op de terugreis zagen we hoeveel we eigenlijk al voorbij waren gelopen. Oops! Na dit pad, zijn we bij een hike route aangekomen, die maar 3 kilometer lang zou zijn. Prima te doen, dachten we. Dit bleek weer net zo'n moeilijk pad te zijn als die waar we net vandaan kwamen. Wat hebben we de volgende dag een spierpijn gehad van al het klimmen, springen en klauteren. Diezelfde avond lazen we dat we 'toevallig' het zwaarste pad hadden uitgekozen.. Oops! De volgende dag hebben we het met alle spierpijn in de benen iets rustiger aan gedaan. Alle omliggende dorpjes zaten vol met allerlei tuinen, plantages en boerderijen die allen te bezichtigen waren. Zo hebben we bij een bijen boerderij honing geproefd, aardbeien geplukt bij aardbeiplantages, rozen bewonderd in de rozentuin, cactussen bekeken in de cactussenvallei, vlinders achterna gejaagd in de vlindertuin, hagedissen vastgehouden en verschillende (grote) insecten bekeken. Er was hier een museum, de time tunnel. Dit museum, met dezelfde naam, was in Penang echt geweldig. Maar in Cameron Highlands hadden ze duidelijk te weinig geschiedenis om er iets fatsoenlijks van te maken. 1/10 deel was daadwerkelijk relevante geschiedenis, terwijl de rest een verzameling was van alle troep die je je maar kunt voorstellen. Van cola blikjes, happy meal speeltjes, tot oude telefoons. Het was zo belachelijk, dat we het echt grappig vonden. We konden niet anders, dan erom lachen. We hebben ons in ieder geval wel vermaakt (in de airco (joepie!)).

De volgende bestemming was Kuala Lumpur, oftwel KL zoals de locals het noemen. Onze jasjes konden weer uit, want hier was het weer tropisch heet. Bij aankomst hebben we redelijk snel een hotel gevonden in China Town. Alles zag er prima uit. Helaas dachten de bedwantsen daar ook zo over, want die bleken daar ook gezellig te wonen. (IEKS!!) Onze spullen hebben we meteen in een grote zak gestopt en de volgende ochtend (we kwamen er namelijk midden in de nacht achter) zijn we meteen vertrokken naar een nog fijnere plek ZONDER bedwantsen, maar met ontbijt! In Maleisie komt het vaak voor dat het ontbijt bij de overnachting is inbegrepen. Het ontbijt bestaat ook overal uit getoaste witbrood met boter en jam en een kopje thee of koffie. Prima te doen! Het grootste boegbeeld van Maleisie is???? Jawel, de Petronas Twin Towers. Hier hebben we dus vroeg kaartjes voor gehaald zodat we in de avond naar boven mochten. Voor degenen die niet bekend zijn met de Petronas Towers, het zijn twee identieke wolkenkrabbers van 452 meter hoog. Tussen 1998 en 2004 was dit nog het hoogste bouwwerk ter wereld. De twee gebouwen staan met elkaar in verbinding d.m.v. een brug op de 41e verdieping. Deze brug zit niet helemaal vast aan de gebouwen, gezien er nogal wat beweging zit in de gebouwen op die hoogte. Het uitzicht vanaf de brug was uiteraard nog een beetje beperkt, gezien we tussen twee joekel gebouwen inzitten, maar vanaf de 86e verdieping was het uitzicht geweldig! Beneden, voor het gebouw, vond elke avond een water- en lichtshow plaats in de fontein. Ook dit was erg mooi om te zien. Ook hebben we een moskee bezocht, waar we alleen naar binnen mochten in een grote jurk (ja, ook David moest in de jurk) en voor Ilse een hoofddoek. Dit verkleedpartijtje was eigenlijk nog het leukst, gezien we als niet-moslim alleen van een afstandje mochten kijken. Het nationaal museum was hier overigens weer de moeite waard, helemaal omdat wij Nederlanders onderdeel van de geschiedenis zijn. Het Merdeka plein hebben we uiteraard ook bezocht. Dit was het bestuurlijk centrum van Brits Maleisie, waarbij de koloniale gebouwen nog intact zijn. Dit levert een mooi uitzicht op vanaf het midden van het plein.

Na de drukke stad werd het tijd voor iets kleinschaligers, namelijk Malakka. Malakka was vroeger gekoloniseerd door de Portugezen, Britten, maar ook door de Nederlanders. Melakka was Nederlands tussen 1641 en 1825. En dat is de langste periode ooit dat de stad aaneengesloten in handen is geweest van een land. De Nederlandse invloeden zijn nog steeds zichtbaar in het middelpunt van de stad, waar de Dutch Square ligt. Op dit plein staat het Stadthuys, een christelijke kerk en zelfs een molen (de molen is er wel later voor de sier bijgezet, maar toch). Ook hebben de Nederlanders de kerk van de Portugezen omgetoverd tot de 'Bovenkerk' waar nu nog steeds Nederlandse graven liggen, inclusief Nederlandstalige grafstenen. Het Stadthuys konden we helaas niet bezoeken, gezien die al meer dan een jaar onder renovatie staat. Maar, we hoefden ons hier echt niet te vervelen, gezien hier zoveel musea staan! Ook in Malakka ligt een China Town, die voornamelijk bestaat uit de Jonkerstraat en de Heerenstraat.. De Jonkerstraat staat tevens bekend om de nachtmarkt die in het weekend plaatsvindt. Rijen met kraampjes staan hier uitgestald vol met hebbedingen en eten. In het begin staat een man die de inhoud van een kokosnoot volledig weg kan hakken en snijden met scherpe messen/hakbijlen, zodat er een witte bol overblijft. Dit wordt in een bakje ijs gelegd en er wordt een rietje door de bol heen gespiest zodat je een koud kokosdrankje hebt. Gezien het in Malakka ook erg warm is, zoeken we regelmatig verkoeling. Op een dag liepen we langs een thee huisje die airco leek te hebben. We besloten om hier naar binnen te gaan voor een kopje thee. Bij binnenkomst werd ons echter gevraagd of we voor de thee ceremonie kwamen.. We waren per ongeluk bij een bekende shop naar binnen gelopen die erom bekend stond thee ceremonies uit te voeren. Mwah.. waarom ook niet, dachten we. Uiteindelijk bleek dit echt super leuk te zijn! Er werd ons netjes van alles uitgelegd over thee, waarna er veel thee werd gedronken en gewaardeerd. Het Chinese vrouwtje informeerde ons dat als je genoeg thee drinkt, je er dronken van kan worden gezien het de bloeddruk verlaagd. Vooral vrouwen hebben er last van. Na een poosje thee slurpen, meldde het vrouwtje dan ook dronken te zijn. Ze werd ook echt een stuk meliger en vertrok dan ook snel om wat suiker te gaan eten. Wij vonden het vooral erg grappig, maar werden er niet bepaald dronken van.

Van Melakka hebben we vroeg in de ochtend de bus gepakt naar Mersing, aan de oostkust van het schiereiland Maleisie. Van hieruit wilden we meteen de boot pakken naar het eiland Tioman, maar helaas moesten we 6 uur wachten op de boot, gezien het lage getij. Uiteindelijk kwamen we rond 21.00 uur aan op het eiland, in het dorpje Salang. Dit dorpje was zo klein en rustig, dat er weinig te doen viel. We zijn de volgende dag dus door de jungle naar een afgelegen stuk strand gelopen. De tocht zelf viel niet mee, maar op het strandje hebben we wel een klein schildpadje gezien die door een local gered is. Een mooi en schattig beestje! Met onze snorkel en duikbril moesten we eerst 100 meter door ondiep water lopen om voorbij de rotsen te komen, waar we konden snorkelen. Hier hebben we de zwarte variant van Nemo gevonden! De volgende dag zijn we met een bootje meegegaan die ons naar koraal eiland bracht, waar we op 3 verschillende plekken mochten snorkelen. Wat was dat mooi! Kleurrijk koraal en zoveel verschillende vissen met de meest uiteenlopende kleuren! Geweldig! Na een dag op het water, is Ilse ook omgetoverd tot een rode kreeft.. AUW! De volgende dag zijn we met een andere boot meegeweest om te gaan duiken! We waren met een groep van 6 mensen in totaal. Het zicht was helaas niet zo goed en doordat de anderen veelal met hun armen rondsloegen, viel de eerste duik nogal tegen. De tweede duik daarentegen, verliep vele malen beter! We hebben mooi koraal gezien, vele mooie vissen(waaronder heel veel oranje Nemo's), zeeslangen, roggen en zelfs een grote schildpad! Geweldig! Dit was zeker de moeite waard en een mooie afsluiter van het Tioman eiland.

De volgende dag zijn we met de boot+bus vertrokken naar Johor Bahru, de grensplaats van Maleisie met Singapore. Hier hebben we nog een nachtje fijn doorgebracht voor we de laatste nachten op een slaapzaal zullen doorbrengen in Singapore. De warme douche was hier overigens ook erg fijn, na alleen maar koud water te hebben gehad op het eiland. Over een uurtje of zo, zullen we naar Singapore vertrekken, waardoor het einde nu wel erg snel in zicht komt.. Nog maar 5 nachtjes te gaan. Gelukkig wel in een leuke stad waar veel te doen is, dus we gaan ons nog lekker vermaken!

xx

• 12 September 2014 - 10:31

Paul:

Het "Chinese mevrouwtje" was waarschijnlijk boven haar theewater. Donderdag hebben we mooi weer voor jullie besteld, zodat jullie niet ontheemd raken.

• 13 September 2014 - 22:47

Anneleen:

Jammer dat de tijd zo snel gaat hè? Veel plezier de laatste dagen en een goede terug reis.