Singapore! Helaas alweer het einde van de reis.. - Reisverslag uit Singapore, Singapore van David en Ilse - WaarBenJij.nu Singapore! Helaas alweer het einde van de reis.. - Reisverslag uit Singapore, Singapore van David en Ilse - WaarBenJij.nu

Singapore! Helaas alweer het einde van de reis..

Blijf op de hoogte en volg David en Ilse

16 September 2014 | Singapore, Singapore

Onze laatste avond is helaas alweer aangebroken, maar we vervelen ons totaal niet in het bruisende Singapore! Verreweg het rijkste, modernste en dus duurste land (bestaande uit 1 stad) van onze reis is waarschijnlijk de ideale afsluiter van onze reis door het verre oosten om alvast weer aan (te) dure prijzen te wennen. Luxe went snel en we zouden bijna vergeten dat we een aantal weken geleden achter in een pickup truck of met 24 mensen in een klein minibusje door het land werden vervoerd. Hier is het openbaar vervoer met een uitgebreid metrostelsel en honderden buslijnen zeker zo goed als in Nederland (hoewel... later meer daarover). Het mooie aan Singapore is dat hier vele culturen naast elkaar leven. Je ziet hier mensen met hoofddoekjes, boerka's, mooie Indische jurken, rode stippen op het voorhoofd en nog veel meer culturen. Al deze mensen leven vreedzaam naast elkaar en accepteren iedereen zonder vreemd op te kijken. Hier kan zelfs Nederland nog wat van leren.

Als inleiding op Singapore hebben we het Nationaal Museum bezocht. Daar hebben we (lekker in de airco, want dat is hier overdag echt nodig in de drukkende hitte) d.m.v. een audio tour wat over de geschiedenis van het land geleerd. Zo heette het eiland vroeger Temasek (zee stad) en zijn de Engelsen, onder leiding van Sir Stamford Raffles tegen de wil van Londen in, want Nederland runde de show in dit deel van de wereld (Melaka, Nederlands-Indie), een nederzetting in Singapore begonnen in 1819. De Nederlanders vonden het echter prima en dus is Singapore op ongeveer 2 jaar na ( in de 2e wereldoorlog veroverd door Japan), tot 1963 Brits geweest. Na 2 jaar te zijn aangesloten bij Maleisie, is het sinds 1965 een onafhankelijk land, en inmiddels door voornamelijk industrie en handel, 1 van de rijkste landen op aarde.

Uiteraard hebben we ook een bezoek gebracht aan Marina Bay, waar een mooi park is aangelegd. Er staan hier futuristische bomen tot 50 meter hoog, allemaal kunst. Tussen een deel van deze bomen is een luchtbrug geplaatst vanafwaar je een mooi uitzicht over het park. Na hier lekker gewandeld te hebben, hebben we plaats genomen op de promenade in hartje downtown, waar zodra de schemering invalt het een prachtig gezicht is d.m.v. alle lichtjes en een watershow vlak voor het beroemde Marina Bay Sands resort, 3 gebouwen met daar bovenop een soort surfplank en dakterras die de gebouwen met elkaar verbindt.

Singapore heeft relatief veel groen te bieden en de botanische tuinen zijn daar een mooi voorbeeld van. Hier binnen ligt een prachtige orchideeentuin met ruim 400 soorten, een waar paradijs voor de bloemenliefhebber, maar ook zeker voor de leek. Het heeft in ieder geval onze kijk op deze bijzondere bloem verandert. Een ander stuk groen vonden we in de dierentuinen. Meervoud inderdaad, want Singapore stikt er van. Wij hebben een bezoekje gebracht aan de Singapore Zoo, de Night Safari en het Jurong Bird Park. De Singapore Zoo is volgens velen de mooiste dierentuin ter wereld en we snappen wel waarom. De vele bijzondere dieren hebben veel ruimte en zitten zelden in hokken en het park zelf is mooi groen dankzij het tropische klimaat.

Nog bijzonderder vonden we de Night Safari. Zodra het donker wordt opent dit park z'n deuren en kan je te voet of per tram je door het park verplaatsen. Het mooie hier aan is dat de dieren die 's nachts actief zijn (en dus in een gewone dierentuin veelal slapen) hier wakker zijn en in volle glorie te bewonderen zijn. Het is redelijk open gebouwd en de ongevaarlijke dieren zoals tapirs lopen er los rond. Al met al is de ervaring van een dierentuin bezoeken in het donker anders, intenser en daardoor enorm leuk. De show die in het park wordt getoond was ook zeker de moeite waard. Mooie dieren werden getoond en liepen langs je voeten de traptreden af richting het podium. Het park was zelfs zo leuk dat we tot bijna sluitingstijd zijn gebleven wat betekende dat we onverwachts om 12 uur 's nachts stilstonden. Want jawel, al het openbaar vervoer wordt 's nachts stopgezet, en de laatste metro's rijden hun route niet eens meer helemaal uit. Dit resulteerde voor ons (knieperds dat we zijn... een taxi rekent namelijk na 12 uur 50% toeslag bovenop de al (te) dure reis) in een nachtelijke wandeling van 1,5 uur naar ons hotel. Wat hebben wij lekker geslapen!

Niet voor lang, want de volgende dag stond het vogelpark op de planning. Weer een prachtig park en wat een diversiteit aan vogels. Zoveel soorten hebben we nog nooit bij elkaar gezien. Zo hebben ze hier alle pelikaansoorten ter wereld in de vijvers lopen, vele toekansoorten, de mooiste papagaaien (en luidste) en vele penguins, waaronder de imposante koningspenguin. Maar musjes of merels, ho maar... haha! Tijdens de (wederom geweldige) vogelshow werd Ilse als vrijwilliger aangewezen om als landstation voor een kakatoe te dienen. Hierbij bracht de kakatoe een coupon naar Ilse, die ze na de show kon inleveren voor een lekker koud drankje! Tijdens de voedersessies mocht Ilse ook nog de penguins voeren en hebben we dikke meelwormen de lucht ingegooid zodat snelle vogels ze uit de lucht konden grijpen. Wederom een mooie dag.

Dit is ons laatste verslag van de reis, gezien we morgen rond 21u alweer vertrekken richting Amsterdam. Bedankt voor het volgen van ons blog en de leuke reacties. Wij gaan nog even met volle teugen van onze laatste uurtjes genieten!

Tot gauw! xx

• 16 September 2014 - 21:24

Anneleen:

Fijne laatste uren en een goede terugreis.

• 16 September 2014 - 21:50

Els :

Geniet van jullie laatste uurtjes en een goeie reis terug naar huis.

• 16 September 2014 - 21:54

Ruud:

Ik durf te wedden dat ik meer kan eten dan jou, David, als jullie terug komen, slank kereltje geworden. Gaan we snel testen met wat biertjes erbij! Goede reis terug! xxx

• 16 September 2014 - 23:20

Paul:

Goede reis. Ze zouden die kunst ook wel in Nederland kunnen gebruiken.

• 17 September 2014 - 15:59

Kar En Trijn:

bedankt voor je mooie reisverslagen, helaas voor
    jullie...., maar ook helaas voor ons, geen " exotische""
    verhalen meer. wensen jullie een hele prettige thuis
    reis en tot ziens!
    groetjes van opa/oma

• 18 September 2014 - 09:29

Theo En Hetty:

Door omstandigheden jullie verslag nu pas gelezen. We hopen dat jullie een goede vlucht naar huis hebben gehad. Dat zal even een cultuurshock hebben gegeven.
    Bedankt voor jullie enerverende verslagen van de afgelopen maanden, jullie kunnen terugzien op een fantastische belevenis.
    groetjes, Hetty